joi, 12 iulie 2012

Metode de predare - avantaje și dezavantaje

Metodele şi tehnicile predării trebuie să-l ajute pe elev să observe, să critice, să investigheze, să judece, să tragă concluzii, să coreleze, să diferenţieze, să sintetizeze, să conceptualizeze şi să mediteze.
1.      METODA EXPUNERII - Se poate spune că s-a adoptat metoda expunerii dacă se aplică prezentarea studiului, a unei teme sau unităţi.
a.       Avantajele acestei metode arputea fi:
                                                              i.      Elevul poate asculta expunerea profesorului fară să fie întrrupt, ceea ce îl ajută să urmărească firul prezentării de la un capăt la altul.
                                                            ii.      Îşi poate forma o părere pe baza tuturor elementelor expuse, având o viziune de ansamblu.
                                                          iii.      Răspunsul, la unele întrebări, apare de la sine în timpul expunerii.
b.      Dezavantajele acestei metode pot fi:
                                                              i.      Dacă expunerea este lungă poate plictisi iar elevul pierde firul prezentării.
                                                            ii.      Pentru că răspunsul la întrebările ce se ridică în timpul expunerii nu apare imediat, elevul poate deveni agitat.
                                                          iii.      Nefiind implicat activ, atenţia poate să-i fie distrasă de alte preocupări.
2.      METODA INTEROGĂRII - Dacă în timpul unei ore de predare tema se studiază pe baza întrebărilor profesorului către elevi se poate spune că utilizează metoda interogativă.
a.       Avantajele acestei metode arputea fi:
                                                              i.      Atenţia elevului se menţine sporită pentru a putea răspunde atunci când este întrebat.
                                                            ii.      Este ajutat să facă unele conexiuni cu alte informaţii pe care le deţine.
                                                          iii.      Îi dezvoltă curajul de a lua cuvântul în public.
b.      Dezavantajele acestei metode pot fi:
                                                              i.      De teama de a nu greşi, poate deveni introvertit.
                                                            ii.      Unii pot răspunde în exces în detrimentul celor care sunt mai timizi.
                                                          iii.      La un moment dat, se poate stârni o stare de ilaritate ce pote conduce la pierderea controlului clasei.
3.      METODA COOPERĂRII - Lucrul între profesor şi elev; educaţia pe grupe; prin intermediu expunerii, studiul ghidat, cercetare şi educaţie.
a.       Avantajele acestei metode arputea fi:
                                                              i.      Formarea de grupuri pe niveluri de înţelegere - profesorul poate adapta prezentarea la nivelul fiecărui grup.
                                                            ii.      Prezenţa unui grup mai restrâns de elevi dă posibilitatea fiecăruia să participe activ.
                                                          iii.      Se pot aduce contribuţii personale descoperite în urma studiului individual.
b.      Dezavantajele acestei metode pot fi:
                                                              i.      Se poate instala o stare de etalare a unui grup faţă de altul.
                                                            ii.      Este nevoie de un timp mai lung acordat fiecărei lecţii.
                                                          iii.      În timp ce profesorul acordă atenţie unui grup, celălalt poate irosi timpul în mod iresponsabil.
4.      METODA PROBLEMELOR - Propune elevilor diverse probleme pentru soluţionarea cărora va trebuie să cerceteze, să studieze teme neînvăţate până atunci.
a.       Avantajele acestei metode arputea fi:
                                                              i.      Stimulează lucrul individual.
                                                            ii.      În momentul descoperirii rezultatului, elevul are o satisfacţie personală, ceea ce face ca lecţia să nu fie uitată uşor.
                                                          iii.      Îi dă încredere în sine şi-l conştientizeză de capacităţile cu care este înzestrat, determinându-l să le dezvolte şi mai mult.
b.      Dezavantajele acestei metode pot fi:
                                                              i.      Elevul poate să nu-şi îndeplinească sarcinile trasate.
                                                            ii.      Poate ajunge la concluzii eronate.
                                                          iii.      Imposibilitatea tuturor elevilor de a avea acces la baze de date şi studii anterioare.
5.      METODA EXPERIMENTĂRII - Constă în a pune elevul în contact cu un fenomen care îl motivează şi îl determină să îl reproducă cu scopul de a-l cunoaşte mai bine, de a-l domina şi a-l utiliza. Elevul acţionează experimental pentru a vedea reacţii corespunzătoare fiecărei acţiuni.
a.       Avantajele acestei metode arputea fi:
                                                              i.      Îl ajută să se descopere pe sine – observă care sunt preocupările care îi fac placere şi în funcţie de acestea să se orienteze în viaţă.
                                                            ii.      Ajută fiecare elev să se implice total deoarece vine în contact cu lucruri ce îl interesează în mod direct.
                                                          iii.      Descoperă şi dezvoltă relaţia cauză efect.
b.      Dezavantajele acestei metode pot fi:
                                                              i.      Neajungând la rezultatul dorit poate să se descurajeze, ajungând să aibă o imagine falsă despre sine.
                                                            ii.      Poate ajunge la rezultate şi concluzii greşite.
                                                          iii.      Poate conduce la infatuare, privind cu dispreţ pe ceilalţi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu