Metodele
şi tehnicile predării trebuie să-l ajute pe elev să observe, să critice, să
investigheze, să judece, să tragă concluzii, să coreleze, să diferenţieze, să
sintetizeze, să conceptualizeze şi să mediteze.
1.
METODA EXPUNERII - Se poate spune că s-a adoptat metoda expunerii dacă se aplică
prezentarea studiului, a unei teme sau unităţi.
a.
Avantajele acestei metode arputea fi:
i.
Elevul poate
asculta expunerea profesorului fară să fie întrrupt, ceea ce îl ajută să
urmărească firul prezentării de la un capăt la altul.
ii.
Îşi poate forma o
părere pe baza tuturor elementelor expuse, având o viziune de ansamblu.
iii.
Răspunsul, la unele
întrebări, apare de la sine în timpul expunerii.
b.
Dezavantajele acestei metode pot fi:
i.
Dacă expunerea este
lungă poate plictisi iar elevul pierde firul prezentării.
ii.
Pentru că răspunsul
la întrebările ce se ridică în timpul expunerii nu apare imediat, elevul poate
deveni agitat.
iii.
Nefiind implicat
activ, atenţia poate să-i fie distrasă de alte preocupări.
2.
METODA INTEROGĂRII - Dacă în timpul unei ore de predare tema se studiază pe baza întrebărilor
profesorului către elevi se poate spune că utilizează metoda interogativă.
a.
Avantajele acestei metode arputea fi:
i.
Atenţia elevului se
menţine sporită pentru a putea răspunde atunci când este întrebat.
ii.
Este ajutat să facă
unele conexiuni cu alte informaţii pe care le deţine.
iii.
Îi dezvoltă curajul
de a lua cuvântul în public.
b.
Dezavantajele acestei metode pot fi:
i.
De teama de a nu
greşi, poate deveni introvertit.
ii.
Unii pot răspunde
în exces în detrimentul celor care sunt mai timizi.
iii.
La un moment dat,
se poate stârni o stare de ilaritate ce pote conduce la pierderea controlului
clasei.
3.
METODA COOPERĂRII - Lucrul între profesor şi elev; educaţia pe grupe; prin intermediu
expunerii, studiul ghidat, cercetare şi educaţie.
a.
Avantajele acestei metode arputea fi:
i.
Formarea de grupuri
pe niveluri de înţelegere - profesorul poate adapta prezentarea la nivelul
fiecărui grup.
ii.
Prezenţa unui grup
mai restrâns de elevi dă posibilitatea fiecăruia să participe activ.
iii.
Se pot aduce
contribuţii personale descoperite în urma studiului individual.
b.
Dezavantajele acestei metode pot fi:
i.
Se poate instala o
stare de etalare a unui grup faţă de altul.
ii.
Este nevoie de un
timp mai lung acordat fiecărei lecţii.
iii.
În timp ce
profesorul acordă atenţie unui grup, celălalt poate irosi timpul în mod
iresponsabil.
4.
METODA PROBLEMELOR - Propune elevilor diverse probleme pentru soluţionarea cărora va trebuie
să cerceteze, să studieze teme neînvăţate până atunci.
a.
Avantajele acestei metode arputea fi:
i.
Stimulează lucrul
individual.
ii.
În momentul
descoperirii rezultatului, elevul are o satisfacţie personală, ceea ce face ca
lecţia să nu fie uitată uşor.
iii.
Îi dă încredere în
sine şi-l conştientizeză de capacităţile cu care este înzestrat, determinându-l
să le dezvolte şi mai mult.
b.
Dezavantajele acestei metode pot fi:
i.
Elevul poate să
nu-şi îndeplinească sarcinile trasate.
ii.
Poate ajunge la
concluzii eronate.
iii.
Imposibilitatea
tuturor elevilor de a avea acces la baze de date şi studii anterioare.
5.
METODA EXPERIMENTĂRII - Constă în a
pune elevul în contact cu un fenomen care îl motivează şi îl determină să îl
reproducă cu scopul de a-l cunoaşte mai bine, de a-l domina şi a-l utiliza.
Elevul acţionează experimental pentru a vedea reacţii corespunzătoare fiecărei
acţiuni.
a.
Avantajele acestei metode arputea fi:
i.
Îl ajută să se
descopere pe sine – observă care sunt preocupările care îi fac placere şi în
funcţie de acestea să se orienteze în viaţă.
ii.
Ajută fiecare elev
să se implice total deoarece vine în contact cu lucruri ce îl interesează în
mod direct.
iii.
Descoperă şi
dezvoltă relaţia cauză efect.
b.
Dezavantajele acestei metode pot fi:
i.
Neajungând la
rezultatul dorit poate să se descurajeze, ajungând să aibă o imagine falsă
despre sine.
ii.
Poate ajunge la
rezultate şi concluzii greşite.
iii.
Poate conduce la
infatuare, privind cu dispreţ pe ceilalţi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu